fredag 14 maj 2010

När man kan grilla ute har det blivit sommar


Det där med köttet alltså. Jag kan knappt fatta att jag var vegetarian i nästan 8 år och nu har blivit värsta köttisen. Grillat kött är gott. Grillat kött invid plazan i hålan i sydöstra Bolivia är godast. Här hemma är Darling grillmästare och eldmästare. Uppläggningsfatet från Kosmos som svärmor hittade till oss är vansinnigt snyggt.


Potatis i ugn smakar gott till. Fick skrapa bort dem från plåten eftersom mamma tog smörgåspapper istället för bakplåtspapper på plåten. Sticky! Karotten hittade jag på Bra begagnat för några veckor sedan och den är från Egersunds porslinsfabrik i Norge. Jag har inte lyckats hitta serien på nätet och vet inte vad den heter, men utifrån stämpeln vet jag att den är från 1969-71. Mörkblått som det skulle vara i början av 70-talet. Porslin porslin.


Och så till dagens recept på..

Goda såsen

2 dl lätt creme fraiche
  ca 3-4 msk stark ajvar
1 msk tomatpuré
ca 100 g äkta fetaost
salt och peppar


Rör ner ajvar och tomatpuré i creme fraichen. Smula fetaosten och rör om. Tillsätt salt och peppar. Tänk på att både ajvar, tomatpuré och fetaost är salt i sig, så salta försiktigt.

Serveras här i skålen brunette (grön) från Stavangerflint. Porslin porslin.

Inga kommentarer: