tisdag 4 januari 2011

Historier ur tiden

Tåget till jobbet var försenat och jag hann lyssna klart på radiodokumentären Andra världskriget - tysktågen, neutraliteten och Nordkalotten. Mina morföräldrar var födda på 10-talet och upplevde kriget som vuxna. Även om mina morföräldrar tog hand om mig när jag var liten och lärde mig otroligt mycket saker berättade de inte så mycket om kriget och jag var för ung för att fråga om det. Morfar var militär. Han var furir och träffade min mormor när han låg uppe i Boden. Mormor hade gått sex år i skolan och arbetade som hembiträde i staden. Jag vet inget annat än att de flyttade runt en del under kriget. Och jag vet varför han lämnade det militära. Han var med vid baltutlämningen. Efter det ville han inte vara med längre. Han pratade aldrig om det.

Nästa dokumentär på min lyssnarlista handlar om baltutlämningen.

Inga kommentarer: