torsdag 18 september 2008

jobb och feber

avverkar min första sjukdag. egentligen inte första sjukdagen, för jag har inte varit riktigt frisk sedan jag kom hem från Bolivia men det är första dagen jag stannar hemma från jobbet. med svullen hals och feber. nu måste jag bli frisk till Londonresan.

jobbet, som jag börjar komma in i lite mer nu, känns både spännande och skrämmande. jag är delaktig och samtidigt utomstående och betraktande och jag älskar juridiken, men jag har inte för avsikt att skriva för mycket om det här. jag är inte tillräckligt anonym och vill inte heller riskera att bryta någon av tystnadsklausulerna. men jag tänker och reflekterar en massa kring vad det innebär att göra det jag gör och befinna mig i denna ganska speciella miljö utifrån flera olika aspekter. det kan jag prata om vid något annat tillfälle.

Dubbla slag, av Malin Persson Giolito, är en snackis på jobbet i alla fall, men mest i form av spekulationer om vilka på MSA som är de verkliga förlagorna på till karaktärerna i boken. Jag har fått den, men inte hunnit läsa mer än ett kapitel ännu. Språket föll mig inte i smaken men tror att den kan vara ett intressant inlägg i diskussionen om kombinationen vara kvinna, ha familj och göra (jurist)karriär. Det tar ungefär åtta år att bli delägare har vi fått veta, och den möjligheten läggs fram som ett (köns)neutralt faktum. Men för hälften av oss är inte chansen så stor att det kommer hända.

Inga kommentarer: