måndag 22 september 2008

Out of office

Jag är på indoktrineringskurs och under veckan har jag bland annat fått lära mig följande:

- om du arbetar 9-5 lever du inte upp till våra förväntningar (framfördes under ett så kallat pep-talk)

- som jurist på Byrån förväntar vi oss att du ska vara 1) tillgänglig 2) trevlig och 3) kunnig - i den ordningen.

var ska jag börja. kravet på ständig tillgänglighet är en klassisk bromskloss för kvinnors karriärer eftersom de också förväntas ha huvudansvaret för familj och barn. ansvar för familj och barn = otillgänglig för klienterna = inget "delägarämne". eftersom tillgängligheten är det viktigaste spelar det ingen roll att kvinnor går ut med bättre betyg från universiteten. vikten av kunnighet kommer ju först på tredje plats. detta gör givetvis avtryck i statistiken. på byrån globalt är andelen kvinnliga delägare ca 16 procent, i "jämställda" Sverige är andelen ca 6 procent.

Behöver jag kommentera mer?

1 kommentar:

Anonym sa...

Du är finast när du är dissig, baby. Jag älskar dig. Puss!!