fredag 6 februari 2009

Michelle Obama

Jag tycker hon är cool.

"Med vetskapen om att min del av den amerikanska drömmen är en välsignelse skapad av hårt arbete från människor före mig, människor som arbetat lika hårt som min far slet på sitt industriarbete, så inser jag att jag står här tack vare den historien."

Raina Kelley skrev i Newsweek att "Att baka-eller-arbeta-frågan är irrelevant för henne; svarta kvinnor har aldrig lidit av lyxen att välja. Vårt arv inbegriper inte den gyllene buren, och vi har aldrig kämpat för att arbeta utanför hemmet - svarta kvinnor har alltid arbetat."

Försöken att göra henne till den typiska first ladyn/hemmafrun/modern alternativt misstänkliggöra henne genom att kalla henne ilsken/okontrollerad med undertryckt rasbetonad vrede visar bara på hur endimentionella de patriarkala/vita föreställningarna om kvinnlighet är.

Här skriver Malena Rydell i DN.

Inga kommentarer: