fredag 12 februari 2010

Gåshud från början till slut - Lacho Drom

Gåshud från början till slut. Det var en ren slump att jag hamnade framför Lacho Drom för några år sedan. En fantastisk musikfilm om romernas resa/historia från Indien genom Europa. Jag kan inte lyssna på det här utan att gråta.




Indien. Ett bättre klipp med hela sången inklusive det fantastiska introt finns här, men går tyvärr inte att lägga in i bloggen.




En överlevare från Auschwitz sjunger så att mitt hjärta nästan brister. Särskilt med tanke på den allt värre förföljelse romer utsätts för i Europa.




Filmen avslutas med Pajaro Negro. Den vackraste flamencon som går att föreställa sig. Sången börjar precis två minuter in i klippet ovan. Eller här (med engelsk text, tyvärr dålig översättning, för den som inte förstår spanska). Här är mitt försök till en svensk översättning.

Du är en stork som snuddat vid marken.
Jag är en svart fågel som fallit ner på den.

Från Isabella la Católica 
Från Hitler och Franco 
har vi varit offer för era krig.
Vissa kvällar, liksom andra kvällar,
dör jag av avund när jag ser på vilket sätt du smeker din hund.

Varfor spottar du mig i anskitet?
Vad annat har jag gjort dig
än att vara mörkhyad och zigenare?

Inga kommentarer: