onsdag 3 februari 2010

Ordningsbot

Jaha. Idag var ingen bra dag helt enkelt. Snöstorm och huvudvärk och elände. Precis som den där helgen som slutade med att Darling övningskörde in i en refug, bilen fick punka, domkraften vek sig och bärgningsbil fick tillkallas.

I kväll, i samma korsning som vår lilla olycka, tvekade jag om jag skulle köra rakt fram eller svänga av. Sladdade till i den höga vallen av snömodd mellan filerna. Trafikljusen slog om till rött och jag vågade inte tvärbromsa utan körde mot rött.

Så klart låg en polisbil bakom. Jag blev invinkad till vägrenen, fick blåsa och gavs en ordningsbot på 3000 kr av en kaxig polis. Har väldigt svårt för hela polisjargongen. Polisen kaxade på tills jag "råkade" nämna att jag arbetar på Domstolen. Då blev han genast mycket trevligare.  Rätt vidrigt. Hade jag fortsatt att bara vara svartskallebruden mjukisbyxor hade det hela nog inte slutat lika lättsamt.

Anyway. Jag är grymt irriterad över hur kvällen avlöpte. Ordningsboten blir en prick i belastningsregistret som jag gärna varit utan. Känns mest väldigt pinsamt. Dessutom är jag ganska orolig för vad som kommer att hända med mitt körkort (det kan tydligen bli indraget) och mitt tillstånd att handleda Darling. Hon har ingen annan att övningsköra med. Hjälp.

Inga kommentarer: