tisdag 29 juli 2008

Prideplaner

(bilden från http://www.stockholmpride.org/)

Jag försöker uppbåda någon slags pride-pepp men har lite svårt för det just nu. Det handlar inte så mycket om att jag jobbar och inte kan gå på så mycket seminarier utan att det bara känns lite tråkigt. Inte så spännande.
.
Mest ledsen är jag över att Cherrie Moraga - som jag utsett till pridens höjdpunkt - inte kommer att komma till Stockholm imorgon pga sjukdom. Dessutom såg jag idag att Stacyann Chin inte heller kommer att uppträda. Också inställt. Det hektiska men underbara tisdagen som jag tagit ledigt från jobbet för kommer alltså inte att bli lika hektisk och underbar som jag hoppats. Men eftersom jag ändå är ledig från kl 12 har jag ändå försökt hitta ljuset i mörkret och funderar istället på att se detta:

12:00–13:15 Vem ska bestämma vad jag heter?
Dagens namnlag hindrar oss från att välja vilka namn vi vill. "Könskonträra namn" anses väcka anstöt. Är det namnlagen eller dess tillämpning det är fel på?
Arr: Stockholm Pride & Byrån för Lika Rättigheter Plats: Lagret

(Jag praktiserade på Byrån för lika rättigheter i Kista i våras och arbetade bland annat med att utforma överklaganden till transpersoners namnändringsansökningar som fått avslag. Kommer att bli intressant att se hur det gått med överklagandena.)

13:00–14:30 Steriliserad, kastrerad, lobotomerad
Ett seminarium om normalitet och avvikelse i folkhemmet, med historiskt och samtida hbt-perspektiv på svenska synder som rashygien och tvångssterilisering.
Arr: Forum för levande historia Plats: Lilla scenen '

(Om jag hinner verkar detta intressant.)

14:00–15:00 QAOS
QAOS är ett queerteaterprojekt för unga queers - en ensemble som nu tar steget ut på scenen! Föreställningen är en del av en aktivistisk process som börjar 2007 och slutar bortom horisonten.
Arr: Stockholm Pride - Pride House Plats: Klarascenen [Även fr 1 aug 17:00]

(Hade tänkt se på fredagen men eftersom allt roligt är inställt imorgon tänkte jag att jag vill se den då istället. Inget slår Romina Ramos monolog i Kunqs föreställning på pride 2004 - men ung queer teater är nästan alltid kul ändå.)

15:30–16:30 Queerfeministisk talkshow
Är det politiska privat? F!:s egen Ellen Degeneres, Sandra Dahlén har aktuella gäster i soffan och diskuterar vad som rör sig på och i den queerfeministiska samhällskroppen.
Arr: Feministiskt Initiativ Plats: Kafé Klara

(Kan ju inte missa Sandra heller!)

17:15–17:45 God-des and She
Den lesbiska hip-hopduon God-des and She skakar rumpa. Du har mött dem i L-word och nu gästar de Sverige och Pride House. Det är vasst, varmt och vågat. En våt dröm för den som längtar bort från heterosexistisk propaganda.
Arr: Stockholm Pride - Pride House Plats: Kulturhustaket Pris: Fritt

Ganska späckat schema ändå..

Inga kommentarer: