måndag 25 januari 2010

Svunna tider

Vi har känt varandra sedan grundskolan, jag och J. Nu består kontakten mest av sporadiska SMS men en lång period var vi nära som få och delade det mesta på ett sätt som jag idag kan bli nostalgisk och semtimental över. Har inte sådana vänskaper längre.

Det är nu ganska många år sedan vi brukade sitta i rummet jag hyrde eller i hennes föräldrars finvåning i Vasastan och lyssna på Strula med Siri och Röda Bönor. Strula med Siri var det jag som introducerade. J hade sin mammas gamla LP-skiva med Röda Bönor som vi först spelade över på kasett men sedan köpte på CD. Charmiga och proggiga sånger om kvinnor, klasskamp, män och barn. Hetero så det förslår (barn av sin tid?) men ändå så fint.

Imorgon spelar Kaya Åhlander från Röda Bönor på Högkvarteret. Det blir allsång! Jag och Darling tänkte gå dit. Tänk om jag skulla ringa J också?

Inga kommentarer: