onsdag 21 oktober 2009

KONSUMENTverket - vet de vad de sysslar med?

Efter lite planlöst letande efter en bra och utförlig definition av begreppet "konsument" för ett beslut jag arbetar med kom jag att tänka på den självklara myndigheten att fråga - Konsumentverket. Myndigheter är faktiskt bra när man är lat och "biblioteket" är magert. (Myndigheten har inget bibliotek - på riktigt - utan jag är hänvisad till kollegors gamla kurslitteratur..)

Sökte först på hemsidan www.ko.se men hittade ingenting och bestämde mig därför för att ringa dit istället för att fortsätta slösa bort min tid. Och håll i er nu. Telefonisten kunde inte hänvisa till någon person som kunde hjälpa mig. Hon kunde inte hänvisa till något dokument som jag (mot all förmodan) missat. Istället hänvisade hon till kommunens konsumentrådgivare.

Jag kunde inte låta bli att fråga en gång till:

- Så Konsumentverket kan alltså inte förklara för mig vad en konsument är?!

- Nej, svarade telefonisten. Det får du fråga kommunens konsumentrådgivare om.

Jag har faktiskt inte varit med om något liknande.

Inga kommentarer: