fredag 5 mars 2010

"En julstrumpa full med godsaker!"


Vintagesmulor har gett mig en blog award! Motiveringen lyder:

"Vardagsliv och tankar om feminism/queer, uppblandat med vintagefynd. Kaxigt och vältaligt. En julstrumpa full med godsaker!"

Den som fått en award ska:
1. Kopiera awarden på sin blogg
2. Länka till personen som gett dig awarden
3. Berätta 8 intressanta fakta om dig själv
4. Välj ut 7 andra bloggar du vill ge awarden till

Jag har haft lite för mycket att göra under veckan för att hinna med det, men här kommer det!

Åtta subjektiva fakta och annan information
1. Jag har aldrig gått på dagis utan var hos mina morföräldrar när mina föräldrar jobbade. Där lekte jag dagarna i ända i världens finaste sagohus med världens största vind full med spännande saker och äventyr. På vintern kunde man värma ryggen mot en av de vackra kakelugnarna och på sommaren leka djungel i den fantastiska trädgården och äta sig mätt på alla grönsaker, bär och frukter. Mormor och morfar var världens bästa lekledare. Jag saknar mina morföräldrar.

2. Jag började spela piano när jag var fem år och slutade när jag var arton. Det enda stycke som fortfarande sitter kvar i muskelminnet är Chopins regndroppspreludie. En kort period spelade jag också fiol, men ogillade det från första stund. Var bara för feg för att säga till mamma att jag ville sluta.

3. När jag började sjunga på gudstjänsterna i pingstkyrkan var jag så liten att de fick lyfta upp mig på en stol för att jag skulle nå upp till mikrofonen. Jag går inte längre i pingstkyrkan, men jag sjunger fortfarande.

4. Jag designade och sydde min studentdräkt själv. Vitt thaisiden med ljuslila foder. Den blev klar natten innan studenten. Efter tråkiga gymnasiet började livet.

5. Jag har alltid älskat kostymfilmer/serier och den bästa av de bästa är Stolthet och fördom (BBC-versionen från -97). Det är fånigt, men jag blir helt exalterad bara av att tänka på den. Jag kan replikerna utantill och när jag gick på gymnasiet sydde jag en empireklänning för extra fina Jane Austen-kvällar.

6. Darling och jag träffades första gången på en manifestation för flyktingar. <3 Förra året blev vi päron och vår unge är den bästa.

7. Min ambition i livet är att göra världen lite bättre och vara lycklig. Så det så.

8. Jag ger aldrig upp.

Sju av mina många favoriter (utan inbördes ordning) 
1. Linus Fremin. Om kön, könsorgan och annat livsviktigt. En mycket bra skribent med välformulerade reflektioner och mycket känsla.

2. Vi som aldrig sa sexist. Personlig/poltisk blogg av Martin, Hanna och Frida om normer, relationer och genus. Och föräldrablivande. Har med stor entusiasm följt Fridas "På tjocken"-inlägg. Intressant läsning för alla som vill bli föräldrar. Och alla andra också.

3. Paulina Nyman. Under evig uppbyggnad. Jag vill läsa din roman!

4. Black & Beyond. Om mode, kropp och identitet. En av få modebloggar(e) som tydligt problematiserar och politiserar det som kallas fashion. Garanterat utan "dagens outfit".

5. Oivvios arkiv. Fantastiska texter om rasism. Inte om högerexremism utan om vad som gör oss till rasister, vad rasismen gör med oss och vad vi gör med den. Läs!

6. Vivre sa vie. Kreativ blogg med vackra bilder, både egna och andras. En dov och lite vemodig smällkaramell.

7. Smaskigt fakta. Så jävla rolig. Min humor exakt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mäh - varför har du inte sagt nåt??! Grattis iaf! Puss - Q

oivvio sa...

Det var en trevlig sak att dyka upp på din lista på sin födelsedag. Jag skall kolla upp de andra också.

queer as in fuck off sa...

Grattis Oivvio!!