måndag 8 mars 2010

Herstory*

Idag är det hundraårsjubileum av firandet av 8:e mars. Den svenska självgodheten (nej, Sverige är inte bäst i världen på jämställdhet) och tragiken i att det ens måste finnas en (1) kvinnodag varje år får någon annan skriva om. Jag vill bjuda på lite historia - herstory.



Mitt specialarbete på gymnasiet ägnades åt sufragetterna. Jag satt på Kungliga Biblioteket med näsan djupt ned i böckerna och drömde om att bli forskare.



Letade efter ett likande klipp på youtube om black feminism eller women of colour, men jag hittade inget som passade. (Har ni några tips kära läsare?) Här kommer istället ett klipp från en film om Audre Lorde. A Litany for Survival: The Life and Work of Audre Lorde. Jag måste försöka få ta i den! Åh, Audre!

Övrigt med anledning av 8:e mars i media: DN, DN, SvD, SvD

Att göra: DN, DN, Bang!

Och testa dig själv "Kvinnliga pionjärer i politiken": DN

* Sv. Kvinnohistoria. I anglosaxiska länder använde (och använder) kvinnorörelsen ofta begreppet ”herstory” till skillnad från ”history”.

Inga kommentarer: