tisdag 9 mars 2010

Hej, mitt namn är Anders!

Jag har skrivit om det förut. På byrån där jag arbetade fanns tre manliga delägare med samma förnamn men bara en enda kvinnlig delägare. Mina chanser till delägarskap skulle alltså ha varit större om jag bytte förnamn än för mig som kvinna. En hemmafru (eller deltidsarbetande partner), många barn och höga räkningar för hushållsnära tjänster hade också passat in i bilden.

Inom näringslivet, bland VD:ar för börsbolag, är det Anders, Johan eller Hans som gäller, enligt en artikel i DN. Anders, Johan och Hans har säkert arbetat väldigt hårt under sitt yrkesliv, men koncentrationen av vissa (mans)namn i toppen är för extrem för att vara en slump. (Ni vet, det där med att män väljer män som liknar dem själva när de var unga och hungriga. Heter du som jag? Välkommen in, Anders Jr!) 

Av 254 VD:ar för börsbolag är den bedrövliga fördelningen följande.

15 Anders
13 Johan
11 Hans och Lars
10 Per
9 Jan, Fredrik och Peter
8 Magnus
7 Mikael
6 Mats
5 Jörgen och Erik

4 kvinnor

2 kommentarer:

Nathalie sa...

Har du läst "Dubbla slag" av malin persson giolito? En kioskroman om livet som affärsjurist för en kvinna - en som dessutom skaffar sig tre barn. verklighetsskildring med kärlek till yrket men samtidigt föraktet för systemet på advokatbyrån och hur det ofta blir hemma (hon är heterosexuell och både hon och mannen finner sig i roller de bestämt att de inte skulle ha).

Sjukt intressant och bra, engagerande. För en som jag som lever med en blivande jurist. Säkerligen för dig som redan är där (som jag förstått det?) :) Läs den, jätte jättebra!

queer as in fuck off sa...

Jag har läst den! Jag hade väldigt höga förväntningar, men
blev tyvärr inte särskilt imponerad av boken..

Jag tror säkert att den blivit en viktig ögonöppnare för många, en ingång till en diskussion, men tyvärr upplevde jag inte alls att den hade den effekten på min dåvarande arbetsplats. Snacket handlade mest om att gissa vem som var vem i verkligheten. Och i grund om botten tyckte jag att historien var så otroligt sorglig. Inget förändrades ju. Huvudpersonen bytte till ett jobb med lägre lön och bättre arbetstider medan maken sket i föräldraledigheten en tredje gång och satsade allt på karriären.

Samtidigt - det går inte att förneka - handlar den ju om ett stort och viktigt problem som sällan över huvud taget diskuteras i branschen! Det inte särskilt högt i tak i de här frågorna och det är modigt att ta upp det i offentligheten. Jag tror inte Persson Giolito hade kunnat fortsätta inom advokatyrket efter den här boken, om man säger så...

Skriver mer om boken här: http://queerasinfuckoff.blogspot.com/2008/10/dubbla-slag.html