söndag 7 mars 2010

Risotto, Ris-Otto


När jag jobbade på flashiga advokatbyrån brukade kockarna i matsalen alltid göra något speciellt på fredagarna. Någon gång då och då fick vi risotto. Gott! Nu för tiden, när jag vant mig vid dyr mat på stan blandat med halvtråkiga matlådor, blir det inte längre något regelbundet intag av risotto. Men veckan fick jag plötsligt risottocravings - började tjata hemma om Ris-Otto (töntiga uttal är min grej) och bestämde mig för att provlaga hemma. Här kommer resultatet av mitt första försök!
Risotto

3 dl avorioris 
1 l grönsaksbuljong
2 msk smör
1 gul lök
ca 1 hg champinjoner
50 gram riven parmesanost
kärnorna från ett granatäpple

Finhacka löken och champinjonerna och fräs i smöret utan att de får färg. Tillsätt riset och höj värmen så att det torra riset blir varmt. Späd med buljongen och sänk värmen så att risotton kokar lugnt. Det ska koka i ungefär 20 minuter. Rör i princip hela tiden medan risotton kokar och späd successivt med buljongen så att riset inte kokar torrt. Var sparsam med vätska mot slutet av koktiden (det var inte jag). När det kokat klart, rör ner lite parmesan och  låt risotton vila några minuter under lock för att bli extra krämig.

Jag tillagade en fläskfilé i ugnen till risotton. Lägg filén i ugnsform, häll över soja, peppar och citron. Jag använde också någon slags obestämbar chili i pulverform som jag köpt i Bolivia. Låt stå i 35-40 minuter i ca 220 C. Ös några gånger så att det inte blir torrt och bränt. Skär upp i skivor. 

Servera köttet med risotton, strö över parmesan och granatäpplekärnor. Ät och må väl!


(Note to porslinsnördar: Serverat på fat från Uppsala Ekeby Gefle, Kosmos. Design Berit Ternell. 60-tal.)

Inga kommentarer: