måndag 9 november 2009

Hej, mitt namn är Jörgen!

Det där med jämställdhet på delägarnivå på det större affärsjuridiska advokatbyråerna är ju ett återkommande samtalsämne. Kom att tänka på det när jag förra veckan läste i dn att forskning visat att manligt klingande eller androgyna namn ger större möjligheter till en spikrak karriär inom det amerikanska rättsväsendet.

Jag hade mycket funderingar kring det där med namn när jag arbetade på byrån och namnaktionen för att ändra skatteverkets och PRVs könsnormativa tillämpning av namnlagen var i full gång. På byrån där jag arbetade fanns tre manliga delägare med samma förnamn men bara en kvinnlig delägare. Mina chanser till delägarskap skulle alltså ha varit större om jag bytte förnamn än för mig som kvinna. Sådär lagom kul - 2009.

Inga kommentarer: