tisdag 15 december 2009

Jag har hört den förut - nu kom domarna!

Redan när jag gjorde min praktik var psykiatrikern med de generaliserande och nedsättande läkarintygen under utredning. Domarna, som kom för några dagar sedan, återger många av läkarens formuleringar som verkligen är helt vidriga.

Psykiatrikerns utlåtanden riktar sig på ett nedlåtande sätt mot invandrargrupper från Medelhavet, särskilt greker och turkar utpekas. Utlåtandena insinuerar att greker och turkar generellt, utan att ha medicinska besvär, vänder sig till läkare för sjukskrivning och försöker att utnyttja sjukförsäkringssystemet. Där en make/maka har sjukpension, ökar sannolikheten att även den andra parten "insjuknar", skriver psykiatrikern. Om en kvinna skrev han att hon var omotiverad för rehabilitering och att ”det enda som gäller är enkelbiljett till Grekland". Sånt straffar sig - vilket är helt rätt!

Formuleringarna liknar något som slängs ut på vissa bloggar och tidningars kommentatorsfält, men så formulerade han sig alltså när han skulle utvärdera två patienters hälsa för försäkringskassans räkning. Igen kan rimligen påstå att detta hör hemma i en medicinsk/psykologisk utvärdering av två individer. Det är ingen fråga om yttrandefrihet. Det är diskriminering.

DO vann. Jag måste få säga äntligen!
 

Någon gång ska jag också processa åt DO.