onsdag 13 augusti 2008

La Paz - dag 1

Darling, som kande av hojden redan i Cochabamba, mar inte bra har. Trots att hon tar hojdsjukepiller har hon ont i brostet, huvudvark och svart att andas. Jag sjalv kanner mig nastan totalt opaverkad, det gar till och med battre an forra gangen. Bara andfadd om jag gar for fort. Galet hur olika manniskor reagerar pa hojden..

Svenska konsulatet i La Paz ar inte mina nya vanner. Ringde dem redan igar fran CBBA for att ta reda pa vad som kravdes och fick en diger lista pa vad jag skulle behova for att fa mitt nya pass:

- 3 bilder 3.5x4.5 cm
- kopia pa polisanmalan
- kopia pa legitimation
- svenskt personbevis
- kopia pa biljetten hem

Dessutom sa hon att det skulle ta minst fem vardagar att fa passet (om skickat med DHL som skulle kosta 105 dollar extra) samt att jag ocksa skulle vara tvungen att soka visum till USA eftersom jag passerar tva flygplatser i USA pa vagen hem (for ca 100 dollar till). Jag blev forst helt fortvivlad och borjade grina men satt sedan igang och fixa alla saker som behovdes. Samtidigt tyckte jag att det var lite konstigt och dubbelkollade med UDs hemsida. Och dar stod att det bara kravdes 1) legitmation 2) polisanmalan 3) 3 foton samt att det skulle ta 1-2 dagar att fa ut det nya passet till en kostnad av ca 1200 kr. Aven pa polisens hemsida stod att man bara behovde vanlig legitimation for att fa ut ett tillfalligt pass. Jag mailade Skatteverket om personbevis, men hade inte fatt nagot svar i morse sa jag gick till konsulatet anda med det jag hade (vilket var mer an vad som kravdes enligt UD) och tankte att pa ett svenskt konsulat maste man val anda kunna folja svenska regler..

Icke. Forst brakade jag och sedan borjade jag grina igen for att jag blev sa arg, men utan personbevis skulle jag inte kunna fa mitt pass sa kvinnan pa konsulatet. Fick prata med ambassaden i Argentina som sa samma sak. Men halla, det kan inte sta hur man ska gora UD:s hemsida - med information till nodstallda specifikt i Bolivia, Paraguay och Uruguay - nar det inte galler egentligen. Javligt irriterande.

Eftersom Darling mar sa daligt maste vi aka harifran och sedan maste jag aka tillbaka sjalv nar Darling akt tillbaka till Sverige och stanna minst ett dygn for att hinna fa mitt amerikanska visum. Och eftersom jag inte har nagot pass kan jag inte flyga till La Paz fran Santa Cruz eller nagon annan storre stad utan maste aka buss. Vilket innebar att jag har att se fram emot drygt 20 timmars bussresa x 2. Forst till SC och Villamontes och sedan fran Villamontes tillbaka till La Paz. Och eftersom hela resekassan och lite till gatt att till att betala for pass, DHL och visum far jag formodligen aka tillbaka till Villamontes med buss en gang till. Kanns inte jattekul for jag hade sa klart hellre bara hangt de sista dagarna med min familj i Villamontes.

Men lite om La Paz da: det ar fint och kallt. Har sett en massa jattefin street art, men inte kunnat fota sa mycket eftersom vi sag det mesta fran taxibilen till konsulatet. Vi har ocksa kopt lite presenter - eller mycket presenter faktiskt. Har shoppat loss nu pa kvallen nar Darling antligen kanner sig lite battre. Vi at gott pa turistig restaurang och har haft en rolig kvall helt enkelt. Kanns som vi varit oss sjalva igen och har kunnat strunta i allt krangel med passet.

Inga kommentarer: