onsdag 6 augusti 2008

Nedräkning

Fem timmar kvar av min allra sista dag på a-kassan och 22 timmar kvar tills planet lyfter från Arlanda. Och mycket kvar att göra.

Jag ska: skriva klart en hemtenta i kriminologi, köpa böcker till flygresan på hallongrottan, växla pengar, göra bankärenden, ladda mp3-spelaren med musik, hinna umgås med min bror, packa och städa. Har både magknip och resfeber.

Läget i Bolivia verkar ha förbättrats något, trots att UD fortfarande manar till försiktighet. Pappa har lyckats ta sig från Santa Cruz tillbaka till Villa Montes, men läget är fortsatt spänt i landet. Vägarna till och från Cochabamba är enligt Adminstradora Boliviana de Carreteras fortfarande blockerad i alla riktningar.

Jag vill gärna försöka sätta mig in i vad som händer politiskt i Bolivia och jag tänkte passa på medan jag är där. Informationen som kommer fram till Sverige är otroligt knapphändig. Resten av världen känns generellt väldigt ointresserad av Latinamerika om det inte handlar om irreguljära migrationen till USA eller Farc-gerillan eller Chavez. Margareta Winberg blev skickad som ambassadör till Brasilien som straff för att hon motsatte sig EMU. Det säger väl en del.

Jag hittade precis en uppsats som kan vara intressant, skriven av min vän Luisas dotter Irma, om ursprungsbefolkningens kvinnorörelser i Bolivia efter 2005 och Evo Morales maktövertagande. Bolivia - kvinnorörelser och multietnisk stat.

Inga kommentarer: