lördag 14 november 2009

Brunch!


Brunchen har pågått från kl 12 fram tills nu. Snabba frukostbullar, omelett och gottplock.


Kaffekannan är från en loppis i norrkan. Åtta gullpengar fick jag betala för en Gustavsberg Diné i perfekt skick. Fynd. Kaffekopparna betalade jag med mitt blod. Bokstavligen. Blodgivare ger med hjärtat och får Swedish Grace i utbyte. Jag gav blod fyra gånger sedan fick jag järnbrist. 


Frukostbullarna är jästbaserade och tar längre tid än scones men går ändå att svänga ihop på under en timme eftersom den inte behöver jäsa så länge.

Varma bullar för morgonpigga

1 paket jäst
2.5 dl vatten eller mjölk
1 tsk salt
1 tsk socker
2 msk matolja
6-7 dl vetemjöl
sesamfrön eller vallmofrön

Smula ner jästen i en bunke, värm vattnet/mjölken till 37 grader och tillsätt i bunken. Lägg till salt, socker, matolja och det mesta av vetemjölet. Bearbeta degen i 5-10 minuter och låt sedan degen jäsa i 5 minuter under bakduk. Knåda därefter degen i några minuter och rulla ut den till en lång längd. Dela i 16 bitar och rulla bullarna. Låt dem jäsa på plåten i ca 25 minuter under bakduk. Pensla med vatten eller ägg och strö på frön. Grädda i 250 grader i ca 8 minuter. Serveras varma.

Bullarna mår bäst av att ätas upp samma dag eller dagen efter.

Inga kommentarer: