torsdag 5 november 2009

Varning och tips angående läkemedel

Först varningen, eller kanske snarare uppmaningen; läs på förpackningen innan du tar ditt lilla piller!

För två veckor sedan började jag klaga över att jag hade ont i magen och kände mig helt uppblåst och jag förstod inte alls varför. Men i morse när jag gick igenom mitt pillerförråd i desperat jakt på en ipren förstod jag plötsligt varför. Jag får lite då och då allergibesvär av både det ena och det andra. Egentligen är det lite oklart vad jag egentligen är allergisk mot. I alla fall så brukar jag ha några kartor allergipiller i handväskan för att vara på den säkra sidan. Men idag upptäckte jag att en av kartorna inte alls var några allergipiller - det var Dimor. Om du inte vet vad Dimor är kan jag berätta att Dimor enligt fass ”normaliserar tarmens rörelser, motverkar vätskeförlust och ökar förmågan att hålla avföringen. Dimor används vid tillfällig (akut) diarré.” Jag har alltså stoppat i mig diarrépiller istället för allergitabletter - därav över en vecka av hemsk magknip. Smart!

Dagens tips är mitt magiska recept mot mensvärk, som jag i min tur fått från en person som inte ens har mens längre (någon gång måste jag tacka honom för att han delade med sig av sin kunskap som varje månad räddar min vardag!).

Det magiska receptet
1 alvedon
1 ipren
Sväljes med ett glas kallt vatten.

Alternativt kan man använda valfria (billigare) paracetamol- och ibuprofenbaserade värktabletter i kombination - för det är kombinationen av de båda verkningsmedlen som är grejen. Resultatet är mindre/ingen smärta och mindre trötthet i jämförelse med receptbelagda smärtstillande piller.

Kom ihåg det här nu. Detta är kloka råd och kunskap!

Inga kommentarer: